Undervisningen starter i uke 3 bindene påmelding! Ved spørsmål: ring meg på 90128093

Kursavgift blir kun refundert hvis du har legemelding om at du ikke kan praktisere yoga. All yogapraksis foregår på eget ansvar. Ved å melde deg på kurs har du godtatt betingelsene. Gi læreren beskjed hvis du har en skade eller har byttet kne, hoft eller lignende, slik at du kan få hjelp til tilrettelegging og alternative øvelser

Yoga kursene vinter 2020 går fra og med uke 3 til og med uke 14 (ikke undervisning i uke 9, vinterferie) Det er 11 uker og hvert yogakurs  koster kr.1925,- ønsker du å gå to yogakurs får du 30 % på kurs nummer 2. (går du et yogakurs og vil gå Mindfulnesskurs i tillegg får du 20% rabatt på Mindfulnesskurset)

Du kjøper kurs i Vipps Butikken til Bra Fokus slik: 1. gå inn i din vipps, 2. søk opp Vipps nummer 90628 og klikk på Bra Fokus 3. Trykk på “yogakurs” 4. Velg ønsket kurs og “legg i handlekurv”  5. i “Hjemlevering” legger du inn opplysinger om deg 6. klikk på “klar til å betale” og fullfør kjøpet. Hvis du ikke har vipps eller ønsker å dele beløpet så meld deg på ved å sende epost med opplysninger om ønsket kurs, navn, adresse og telefonnummer så får du tilsendt faktura. epost: ellen@brafokus.no Hvis kurset du ønsker å gå på er fullt så gi meg beskjed så ser jeg om det er behov for å sette opp et kurs til eller andre måter å endre på!

Du får bytte mellom de ulike yogakursene ved behov, hvis du for eksempel jobber turnus. Les Retningsliner og betingelser før påmelding! Når du har kjøpt kurset har du godtatt betingelsene.

Retningslinjer og betingelser

YOGA MOT STRESS mandager kl.19.00-20.30 (start 13.01.) Kun 16 plasser gi meg beskjed hvis kurset er fullt, så ser jeg om det er behov for flere kurs.

11 uker kr.1925,- Du kjøper kurset i vipps butikk se veiledning øverst, hvis du ikke har vipps(eller ønsker å dele opp betalingen) så send meg melding eller epost så får du tilsendt faktura. ellen@brafokus.no mobil: 90128093

Mindful Yoga mot stress og uro, timen vil starte med en liggende Kroppscan fra Mindfulness Basert Stress Reduksjon (MBSR) vi fortsetter timen med enkle serier, myke strekk og pranayama (pusteøvelser). Vi har fokus på ro i sinnet og blikket innover i kroppen. Du vil lære “nøkler” til stressreduksjon som du etterhvert kan overføre til ditt dagligliv og slik få en ny og bedre hverdag hvor du er mer tilstede i øyeblikket. Vi utforsker hvor våre grenser går i kropp og sinn og slik kan vi unngå å tråkke over våre egne grenser også i dagliglivet. Yoga mot stress er en time som passer for alle som ønsker å få en bedre hverdag og mer kontakt innover i seg selv. Fin time også for de som sliter med stress, angst, smerte / kronisk smerte, ADHD, depresjon og lignende tilstander. Passer også for alle andre.

YOGA FLYT Onsdager kl.18.00-19.30 (start 15.01.) Kun 12 plasser! gi meg beskjed hvis kurset er fullt, ser jeg om det er behov for flere kurs.

Yoga Flyt er den mest aktive yogaklassen jeg holder. Her jobber vi blant annet med styrke, stabilitet, og fleksibilitet, vi bruker det som kalles “vinyasa” mellom stillingene slik at vi synkroniserer pust og bevegelse og timen går i “flyt” fra en stilling til den neste. Vi starter alle timene med en enkel landingsmeditasjon og avslutter i Savasana med en guidet avspenning.  Vi har hovedfokus på enkelt deler av kroppen fra gang til gang, som en uke “Hofter” en uke “Brystkasse og skuldre” en uke “kjerne og twister”.  I kurset inngår det trening hodestående og håndstående (for de som vil). Denne klassen er hovedsakelig for deg som har noe erfaring med yoga fra tidligere. Hør med meg før påmelding hvis du er usikker.

11 uker kr.1925,- Du kjøper kurset i vipps butikk se veiledning øverst, hvis du ikke har vipps(eller ønsker å dele opp betalingen) så send meg melding eller epost: ellen@brafokus.no så får du tilsendt faktura.

MINDFUL RESTORATIV YOGA 

Onsdager kl.20.00-21.30 (start 15.01.) gi meg beskjed hvis kurset er fullt, ser jeg om det er behov for flere kurs. Kun 10 plasser!

11 uker kr.1925,-  Du kjøper kurset i vipps butikk se veiledning øverst, hvis du ikke har vipps (eller ønsker å dele opp betalingen) så send meg melding på 90128093 eller epost til ellen@brafokus.no så får du tilsendt faktura.

Timen starter liggende i Savasana (Hvile stilling) med en mindfulness basert kroppscan. Vi bruker ullmatter, bolstere, blokker, pledd og øyeputer slik at du kan falle til ro og virkelig få slappe av i de restorative stillingene vi skal bruke. Alt av utstyr er tilgjengelig til utlån på Bra Fokus studio, og jeg hjelper deg å bygge opp slik at din kropp får maksimal støtte og du finner dyp hvile slik at også de bitte små musklene kan slippe spenninger. Mindful Restorativ yoga er særlig for deg som har skader, er kronisk syk, er stresset, post traumatisk stress, smerter, har mye indre spenninger og for alle andre som ønsker å finne hvile i seg selv. Jeg guider dere trygt gjennom timene, med fokus på avspenning, hvile og å gi kropp og sinn muligheten til å kvitte seg med stress og spenninger, slik kan kroppen lege seg selv. Vi bruker teknikker fra Mindfulness for å være tilstede i kroppen. Det blir også undervist i enkel pranayama (puste teknikker) i kurset. Yogaklassen er helt rolig, myk og varm, passer for ALLE! Alle asanaene (stillingene) er liggende, og holdes i 15-20 minutter før vi bytter stilling, det er 2-3 stillinger i en 90 minutters time sammen med savasana. Dette er hvile som akkumuleres gjennom 90 minutter og føles helt fantastisk. Du kan komme sliten og gå igjen uthvilt, mange sier at de sover mye bedre etter timen, og at de får bedre søvnkvalitet generelt.

Min egenerfaring med Mindful Restorativ yoga er for eksempel at etter en “psoas release” (hofteleddsbøyer) et par ganger så forsvant spenninger i både kjeven og skuldrene! I tillegg ble jeg enda mer tilstede i øyeblikket, og det har vedvart i flere uker.

 Yin Yoga torsdager kl.18.00-19.30 (starter 16.01.) Kun 16 plasser gi meg beskjed hvis kurset er fullt, ser jeg om det er behov for flere kurs.

11 uker kr.1925,-  Du kjøper kurset i vipps butikk se veiledning øverst, hvis du ikke har vipps (eller ønsker å dele opp betalingen) så send meg melding på 90128093, eller epost: ellen@brafokus.no så får du tilsendt faktura.

Yin Yoga er en rolig yogaform hvor vi jobber med yin delene av kroppen, som bindevev, ligamenter, indre organer og meridianer (energibanene i kroppen). Vi beveger og “stresser” bindevevet varsomt, slik løser vi opp spenninger. Yin kommer fra Tradisjonell Kinesisk Medisin (TCM) og Taoismen. I yin yoga holder vi stillingene i 2-3 minutter og oppover, de fleste stillingene er sittende eller liggende. Ved å holde stillingene over tid og gå til ca 70% av det som er vår maks grense, beholder vi flyten av vevsvæske og “smører” bindevevet. Når vi føler oss stive er det bindevevet som har blitt stramt på grunn av feil eller for lite bevegelse, vi jobber med å løse opp spenninger.  Ved å jobbe med å stoppe strekken/stresset i vevet før vi går over grensene våre, jobber vi også med å finne og justere hvordan vi i vårt dagligliv kan unngå å gå over våre egne grenser, vi blir flinkere til å kjenne etter i kropp og sinn. Vi jobber også med indre ro, pust og med å gi slipp på spennninger og stress i kroppen. Jeg vil si noe om hvilke meridianer og indre organer vi stimulerer i stillingene. Yin yoga timene blir balansert med yin og yang, slik at du bevarer og balanserer energien din.

NIVÅ: Passer for alle som kan sitte og ligge på gulvet. Undervisningen går over 11 uker (frem til påske med unntak av uke 9 som er vinterferie).

NYHET i 2020: 

Mindfulness kurset går ut da det er for få påmeldte!

Mindfulness kurs torsdager kl.19.45- 21.15 (start 16.01.) Kun 10 plasser! gi meg beskjed hvis kurset er fullt, ser jeg om det er behov for flere kurs.

Dette blir et lukket kurs. De som går på yogakurs kan IKKE bytte til dette kurset ved behov. Du kan ta kurset uavhengig av om du går på et av mine andre kurs, eller du kan kombinere det med et yogakurs i tillegg.

8 uker kr.1900,- (går du yogakurs samtidig får du 20 % avslag på Mindfulness kurset).

Kursmateriell er inkludert i prisen: Du får tilsendt 3 meditasjoner (2 av dem er kroppscanninger) en på ca 10 minutter, en på ca 20 og en på ca 40 minutter som du kan bruke både under kurset og etterpå.  Du får tilsendt en pdf fil med informasjon om Mindfulness og med oppgaver du kan bruke som støtte under kurset. Du får oppgaver fra uke til uke altså hva du skal trene på innen tema å være tilstede (Mindful).  Du får en video med meg hvor vi gjør en Mindful Yogatime (som du bruker underveis i kurset). Du får også tips om et par apper du kan bruke som støtte for meditasjon hvis du ønsker eller trenger det.

Har du mye tankespinn? Tusen “apekatter” i hodet? Masse tanker om alt og ingenting, og mener noe om alt og alle? Da er det på tide å ta kontroll over sinnet (tankene) og finne mer ro i deg selv. Det er det vi gjør i Mindfulness, på norsk; å være tilstede, altså virkelig være tilstede i det vi gjør, også med tankene, det kan rett og slett gi deg en helt ny hverdag i løpet av 8 uker, hvis du trener litt hver dag på å være tilstede i det du gjør, når du gjør det.

Dette er et kurs i Mindfulness med elementer fra Mindfulness Basert Stress Reduksjon (MBSR). Du får innføring og trening i Mindfulness slik den er i sin opprinnelige form, samt Mindful bevegelse, å spise mindfult og gå Mindfult. Du får også lære kroppscanning for å etablere god kontakt med din egen kropp, dette ligner på avspenning, men har som mål at du skal kunne holde deg våken (etter hvert) og få dypere kontakt med hver kroppsdel, dine fysiske fornemmelser i kroppen og så fornemmelser av hva som skjer i sinnet. I tillegg får du en innføring i Mindful yoga. Kurset er supert for deg som har angst, depresjon, mye stress og uro, ADHD, og for deg som ønsker å være mer tilstede i ditt eget liv og virkelig oppleve livet og ikke bare være en tilskuer til at livet passerer i hurtig tempo.

Det blir kombinasjon mellom teori og praksis slik at du får et godt grunnlag til å fortsette selv etter kursslutt. For at du skal få utbytte av kurset og kjenne noen endring fordrer det at du selv bruker minimum 15-45 minutter hver dag som egenpraksis i løpet av kursukene, slik vil du også få Mindfulness inn som en rutine slik at du lettere opprettholder de gode resultatene du får i løpet av ukene. Du vil første kurskveld få utdelt en notatbok som du bruker som logg, når du gjør din egenpraksis slik at du (og jeg) ser progresjonen, denne er fin for deg etter kurset også, slik at du minner deg selv på hva du har oppnådd.

Forskere ved Massachusetts General Hospital og Harvard University har ved hjelp av MR scanning påvist at åtte ukers kurs i MBSR medfører en fortykkelse av forskjellige deler av hjernen, som har å gjøre med innlæring, hukommelse, følelsesmessig kontroll, oppmerksomhetsregulering, selvfornemmelse og perspektivtagen, og  i tillegg forbedret stress nivå. Resultatene viser at mennesker ved å lære å være i nået på en kroppsliggjort måte kan lære seg å ikke bli så revet med i det drama som deres fortellende sinn skaper. Eller fortape seg så mye i sin egen tankestrøm, kan de stoppe opp og se hva det er som skjer, og rette oppmerksomheten på det som er mest vesentlig eller viktigst i nettopp dette øyeblikket. Reultatene tyder på at en ikke-dømmende oppmerksomhet gir mer lykke følelse og velvære nettopp i nået.  (fra Boken: “Lev med livets katastrofer” av Jon Kabat-Zinn, som er den som har utarbeidet MBSR).

Forskere ved NTNU har via MR-scanning funnet at de som mediterer med ledig meditasjon (som mindfulness)  førte til større aktivitet i den delen av hjernen som jobber med å bearbeide tanker og følelser enn når personene bare hvilte. Når vi slutter å gjøre en bestemt oppgave, og egentlig ikke gjør noe spesielt, så er det noen områder i hjernen som øker i aktivitet. Det er i dette området av hjernen vi bearbeider tanker og følelser. Det omtales som et slags hvilenettverk. Og det var dette området som var mest aktivt under ledig meditasjon. Fra forskning.no https://forskning.no/ntnu-psykologi-partner/slik-fungerer-hjernen-under-meditasjon/570215