Hei og velkommen til Bra Fokus på mat. Her tenker jeg å legge ut oppskrifter, tips og inspirasjon som du kan bruke i hverdagen til deg og din familie.

Oppskrifter og inspirasjon til litt sunnere mat

Lei av salat og kokte grønnsaker? Prøv denne: Varm Grønnkål salat

Varm Grønnkål salat

Varm litt olivenolje i stskepanne / wokpanne på middels varm, surr 3-4 sjalottløk i skiver og paprika i biter til de begynner å bli myke, ha i ønsket mengde hakket Grønnkål (skjær av den tykkeste stilken hvis du har hele grønnkålblader), ha gjerne i noen små-tomater enten hele eller delt i to, fres en stund, hell over sam\ften av 1/2 appelsin (gir nydelig smak) eller vann hvis du ikke har appelsin, la det stå til Grønnkålen faller litt sammen og tomatene er myke. Server som tilbehør til hva som helst, jeg synes det passer til alt. Eller som en vegetar rett for eksempel til lunsj. Ha gjerne en hjemmelaget dressing ved siden av for eksempel yogurt/rømmedressing, Sitron olje eller Hummus.

Start gjerne dagen med et glass stangsellerijuice som kan hjelpe deg å fjerne giftstoffer og slaggstoffer fra kroppen. Kjør en bunt stangselleri i en juicer, drikk umiddelbart og vent minimum 15 minutter før du spiser noe mer. Har du ikke en jucer så kan du blende den i blender (da tilsetter jeg litt vann) og siler den over i et glass.

Pølsegryte med gjemte grønnsaker og godt tilbehør

Stor gryte til 8-10 personer.

Ingredienser:
1-2ss olivenolje, 2 gule løk, 3 bokser hakkede tomater, 2-3 ss tomatpurê 2-3 gulrøtter, litt vann, salt og pepper, chili flak (tørkede, kan sløyfes) 2-3 never røde linser (tørre) hvis du har lite tid så bruk røde linser på boks, de er ferdig kokte og trenger bare å varmes.

Varm olivenoje på svak til middels varme, hakk løk og fres løken myk og blank, ha i tomatene fra boks og tomatpurê, ha litt vann i boksene og skyll ut tomat “restene” slik at du får alt i gryta, ha i gulrøtter delt i biter, ha i 2-3 “never” med linser (eller en boks ferdig kokte)og ha i ønsket krydder. La koke ca 30 minutter. Smak til sausen med de krydderne du ønsker (oregano, chili, pizza krydder eller noe du liker). Ta kjelen av kokeplata og kjør et par omganger med stavmikser slik at du får en glatt og litt tykk tomatsaus. (nå kan du eventuelt ta av noe av sausen som du kjøler ned og fryser til en gang du skal lage spaghetti og kjøttdeig, pizza eller lignenede) Ha i biter av røkt kjøttpølse, kok opp og la retten småkoke til alt er gjennom varmt. Server med ris, poteter, salat og hjemmelaget yogurt dressing eller noe annet favoritt tilbehør.

God hjemmelaget tomatsaus

Yoghurt / Rømme dressing med urter og hvitløk, oppskrift:

3-4 dl Yoghurt naturell eller rømme (eller en blanding), 2 hvitløks fedd, knuses/presses, hakk opp rød, grønn og gul paprika (eller de fargene du har) ca 1/4 av hver, hakk et par kvaster persille eller en annen utr du liker ( har du ikke friske urter kan du gjerne bruke tørkede urter). Bland alt sammen godt og la dressingen stå å trekke en stund for mer smak.
Yoghurt/ Rømme dressing med urter og hvitløk
Hakket paprika

Salat med kikerter

Bruk det du har av salat grønnsaker, her har jeg brukt følgende:

En rest Isberg salat, revet opp i passe biter, agurk skivet i halve skiver, litt gulrot skivet opp i tynne skiver med ostehøvel, en rest fra en kikert (fra boks, ferdig kokte, husk å skylle godt med vann før bruk), små plomme-tomater delt i 3-4 biter. Bland alt og ha gjerne over litt olivenolje og sitromsaft.

Ris miks av rød, hvit og svart økologisk ris, med mer næring