Velkommen til Bra Fokus Yoga og meditasjon i Gudbrandsdalen.

Yoga er en flere tusen år gammel tradisjon og ble presentert skriftelig første gang av Patanjali for over 2000 år siden. Han skrev det som i dag kalles «Eight Limbs of Yoga» (Yogaens åtte stammer) og det beskrives etiske retningslinjer/væremåter, meditasjon, yoga asanas (stillinger), pranayama (pust/pusteøvelser) og lignende for å få et best mulig liv. Formålet med yoga er i følge Patanjali å «kontrollere flukturasjonen av ditt sinn» og det kan neppe passe bedre enn i dagens samfunn, hvor det er distraksjoner som trekker oss (sinnet vårt) til alle kanter. Yoga er å holde fokus, å være den du er uten å skape deg, og være fornøyd med deg selv, å være god nok.

Jeg mener yoga er for alle og har derfor tilbud om forskjellige stiler og nivåer. Er du usikker på hvilken klasse som passer for deg så ta kontakt med meg, og les gjerne litt om klassene jeg tilbyr. I undervisningen inngår noe yogafilosofi og livsstil, Bandas (energi låser), Pranayamas (puste teknikker/øvelser) og meditasjon samt  guidet avspenning.

Lørdagsyoga /workshops vinter 2019: (les mer om worshopene på Bra Fokus FB side/arrangement).

Lørdag 19.01.2019 Lærer:EllenClausen  Yin & RELAX worshop kl.16.00-18.00 kr.250,- pr.person betales ved oppmøte.   https://www.facebook.com/events/358255228272243/

Lørdag 09.02.2019 kl.16.00-18.00 Yin workshop med Anita Abrahamsen, en av de mest erfarne Yin lærerene i Norden. Dette vil du ikke gå glipp av! Påmelding innen 30.01.2019 til Ellen på mobil 90128093. OBS! Det må være 8 påmeldte til denne fristen for at Anita skal komme! kr.250,- pr.person https://www.facebook.com/events/989339234587543/

Lørdag 09.03.2019 kl.16.00-18.00 Lørdags workshop med Ellen, tema kommer senere, kom gjerne med ønsker. For eksempel; klassisk yoga, Yoga for 2/ par yoga/enkel Acro Yoga, Restorativ yoga, «Opp- ned» workshop (Skulderstand, klovn, Adho Mukha Svanasana (Nedadgående hund), Sirasasna (hodestående), håndstående og andre opp-ned øvelser)

Lørdag 06.04.2019 kl.16.00-18.00 Workshop med Ellen, tema kommer senere. Kom gjerne med ønsker (se forslag over)

Beskrivelse av timene:

Datoer for kurs  og priser vinter 2019 ligger under fanen  http://brafokus.no/yogakurs-vinter-2019/ 

Stol yoga: er en fin introduksjon til yoga for deg som ikke kan sitte eller ligge på gulvet. Spesielt tilrettelagt for Revmatikere, MS, Fibromyalgi og lignende. For dere som er hjemme på dagtid, super for eldre og pensjonister. Yogaklassen starter med en enkel meditasjon som jeg guider dere gjennom slik at vi «lander» i både kroppen og «toppen». Vi gjør øvelser sittende på stol som er enkelt og skånsomt for kroppen, vi smører leddene i kroppen for å holde de myke og vitale.Gjennom hele yogatimen jobber vi med å «logge inn» i egen kropp og eget sinn for å bli kjent med og lytte til det kroppen vår forteller oss. Yogatimene inneholder også Pranayama (pusteteknikker) som hjelper å rense ut slaggstoffer fra kroppen og som både kan virke beroligende eller oppkvikkende ettersom hvilke pranayama vi bruker. Vi gjør også noen stående øvelser (asanas) som forankrer oss godt ned mot jorda, forlenger ryggsøylen, og vi vil jobbe med å forbedre balansen. Yogaklassen avsluttes hver gang med avspenning hvor du selv velger om du vil sitte eller om det passer for deg å legge deg ned på matte på gulvet. Ta på klær som er løse eller gode å bevege seg i. Hjertlig velkommen! Påmelding og informasjon: mobil: 90128093 epost: ellen@brafokus.no  

du kan også melde deg på via denne linken:  https://www.deltager.no/stol-yoga_07012019

Yoga FLYT: Hata Yoga Flyt er en aktiv yogaklasse for deg som har noe erfaring med yoga fra før. Vi starter timene med en enkel meditasjon for å «lande» i kroppen og toppen (og i rommet). Klassene inneholder litt om yoga-filosofi og livsstil, vi går gjennom noen av bandaene (energi låser) og vi vil øve pranayama hver uke, (særlig ujjayi) som vi kommer til å bruke aktivt i asanapraksisen. Vi bruker Solhilsen A og B fra Asthangaserien, resten av programmet setter jeg sammen med fokus på skulder, bryst og arm styrke og beveglighet en uke, fokus på hofter, lår og sete med styrke, stabilitet og bevegelighet neste uke, og noen uker med hovedfokus på kjernemusklatur og twister. Hele denne yogaklassen bygger opp til at vi jobber med å beveg oss mellom asanaene i flyt, det vil si at vi bruker vinyasa (solhilsen A) mellom asanaene. Ellers legger jeg tilrette etter ønsker og behov til dere som er med i klassen. Velkommen til en herlig og aktiv yogatime!  Nivå: Litt øvet/øvet. Lurer du på noe? Ring meg på mobil: 90128093 epost: ellen@brafokus.no  Påmelding: https://www.deltager.no/yoga_flyt_vinter_2019_09012019 

Yoga Ro: Yoga Ro er en rolig og enkel yogaklasse, uten solhilsen for deg som er nybegynner. Vi jobber gjennom kurset med å falle til ro i kroppen og i toppen og i timen. Vi starter med en enkel guidet meditasjon, jobber med pusteøvelser (pranayama) for avspenning og energi. Timene består av enkle til litt mer krevende øvelser, asanaer og enkle serier, slik at du får et godt innblikk i hva yoga kan være. Hovedpunktet for yoga ro er nettopp å finne roen i seg selv, styrke og bedre selvbildet og være avspent når du går hjem. I yogatimen beveger vi oss fra sittende, liggende, knestående til stående asanaer med balanse, bevegelighet, styrke og stabilitet som stikkord. Vi balanserer også sentralnervesystemet i yoga noe du kan oppleve som veldig avspennende, det har mange fordeler noe jeg snakker litt om på kurset. Alle mine yogakurs inneholder litt om yogaensfilosofi og levemåte også.  Velkommen til en avspennende og behagelig yogaopplevelse! Nivå: Passer for alle! Mer informasjon: mobil: 90128093 epost: ellen@brafokus.no Påmelding: https://www.deltager.no/Yogarovinter2019

Hata-Yoga Klassisk er en yogatime som er fin for deg som er begynner eller litt øvet. Timene er mer aktive enn Yoga Ro og inneholder klassisk solhilsen fra Hata-Yoga. Hata-Yoga Klassisk timene starter med en enkel meditasjon for å lande oss i rommet og i kroppen. Kurset inneholder flere typer pranayamas (pusteøvelser) og bandhas (energi låser), som vi går igjennom i løpet av de 12 ukene. Vi starter sittende med meditasjon, så gjør vi noen liggende asanaer for oppvarming av ryggraden og så går vi gjennom solhilsen fra Hata yoga som oppvarming. Vi vil ha fokus på balanse, styrke, stabilitet samt bevegelighet. Jeg legger opp et program som vi varierer ut i fra deres ønsker og behov. Mulig jeg etterhvert legger timene slik at det blir tema uker; en uke fokus på bryst, arm, skulder og en uke fokus på hofter, lår og sete, og en uke med fokus på kjerne/korsett musklatur og twister, alt i samråd med dere deltagere. Velkommen til en forfriskende yogatime som  styrkende for både kropp og sjel. Nivå: Begynner-Litt øvet. Mer informasjon: mobil: 90128093 epost: ellen@brafokus.no PÅMELDINGhttps://www.deltager.no/hata-yoga_klassisk_10012019

Yin Yoga:  Yin Yoga er en rolig yogaform hvor vi jobber med yin delene av kroppen, som bindevev, ligamenter, indre organer og meridianer (energibanene i kroppen). Yin kommer fra Tradisjonell Kinesisk Medisin (TCM) og Taoismen. I yin yoga holder vi stillingene i 2-3 minutter og oppover, alle stillingene er sittende eller liggende. Vi jobber også med indre ro, pust og med å gi slipp på spennninger i kroppen og stress. Jeg vil si noe om hvilke meridianer og indre organer vi stimulerer i stillingene. Yin yoga timerne blir balansert med yin og yang, slik at du bevarer og balanserer energien din.
Yin timene passer for alle og alle nivåer, du trenger ikke ha noen kunskaper innen yoga fra før, men timene passer også for vidrekommende. Vi skal hvile oss gjennom yinklassene, finne roen i kroppen og toppen og være mer tilstede i oss selv. Timen starter med en enkel meditasjon og avsluttes med en nydelig avspenning.  Nivå: Alle Mer informasjon: mobil: 90128093 epost: ellen@brafokus.no  

PÅMELDING: https://www.deltager.no/yin_yoga_10012019

Hos meg er det også mulig å få privat timer i yoga og meditasjon. Hvis dere er en liten vennegjeng eller kollegaer som vil ha en time for dere selv går det også fint, jeg skreddersyr et opplegg som passer for dere. Det er også mulig å ha yoga for bedrift.

Jeg mener yoga er fremtiden fordi i en yogapraksis jobber du minst like mye med den mentale og følelsesemessige delen av deg som den kroppslige. Yoga er også laget for å åpne blokkeringer i kroppen og gi fri flyt til energien vår. Når vi i vårt daglige liv sitter mye stille, eller jobber ensformig kan det oppstå blokkeringer i skjellett, muskler og bindevev, asanaene (stillingene) i yoga er designet for å løse opp blokkeringene.

Mentalt så er yoga bra fordi du blir tvunget til å ha fokuset i kroppen og å ha kontakt med pusten din, slik roer tankestrømmen seg og du kan se livet ditt klarere eller fra et annet perspektiv. Når du gjennom yogatimen følger pusten din, går pusten automatisk litt saktere og litt dypere, noe som gjør at du slår av «alarmen». Det vil si at du slår av stressresponesen og setter på bremsen via sentralnervesystemet. Det er en av grunnene til at mange kjenner seg roligere, sover bedre, blir i bedre humør, styrker selvbildet og så videre når de jevnlig prakriserer yoga.